Universitets- och högskolerådets internationella nyhetsbrev till vuxenutbildningsaktörer

Universitets- och högskolerådets internationella nyhetsbrev till vuxenutbildningsaktörer

Ny utlysning för Nordplus vuxen
Erasmus+ strategiska partnerskap
KISS och KISP
Kompletteringar till programguiden för Erasmus+
Vad ska man välja, Erasmus+ eller Nordplus vuxen?
 
Känner du till Atlas konferens? Atlas är ett svensk program och delen Atlas konferens gör det möjligt att delta i eller medverka vid internationella konferenser utanför EU/EES. Det är alltså ett program som kompletterar de nordiska och europeiska programmen.
Nästa år kommer vi att prioritera ansökningar från sfi-lärare, så ta tillfället i akt att nu när särskilt sfi-lärares möjlighet till kompetensutveckling lyfts fram.
Fyra ansökningsdagar finns 2016: februari, 1 april, 1 september, 1 november.
Läs vidare på sidan för Atlas om förutsättningar för att kunna delta!
 
Ny utlysning för Nordplus vuxen
Det är nu möjligt att söka medel inom Nordplus vuxen för sista gången under denna programperiod. Programaktiviteterna är desamma, men vi gör en test med budgetschabloner inom fler områden för att underlätta administrationen av ansökan och rapportering.
All information om möjligheterna finns på webbplatsen http://www.nordplusonline.org/. Där finns såväl handboken för Nordplus som ansökningshandlingar och stödmaterial inför ansökan. Ytterligare stöd för budgetplaneringen inför ansökan kommer att publiceras inom kort.
Navigera gärna via rubrikerna
 
Att titta på vad som tidigare är gjort eller att läsa in andemeningen i bedömningskriterierna och checklistan är en god investering. Det hittar du under ”How to apply” och därefter ”Guidelines”.
Ansökan ska vara inne 1 mars, och glöm inte att även i själva ansökningsformuläret finns matnyttig information. Så ladda ner ansökan och använd den som tankehjälp.
 
Erasmus+ strategiska partnerskap
Fördelningen av bidragsmedel mellan länder och sektorer är resultatet av en politisk process. Små länder och vuxsektorn har inte kommit så väl ut i den fördelningen. En från början liten budget delas dessutom mellan två programdelar; mobilitet och strategiska partnerskap. När utlysningen för Erasmus+ kom i oktober var den stora nationellanyheten för strategiska partnerskap att 35 % av budgeten i Sverige öronmärks för projekt där man inte ansöker om bidrag för utvecklingskostnader (intellectual outputs = löner).
I och med att budgeten för Strategiska partnerskap är så pass begränsad att den i ett litet land som Sverige inte skulle räcka ens till tre projekt som ansöker om högsta möjliga budget behövs sätt att se till att många fler får möjligheten att delta. Samma problem har alla små länder i EU-samarbetet, men alla länder har inte valt att tillämpa 35 % -regeln. Kommissionen har alltså skapat möjligheten att ansöka om två olika typer av strategiska partnerskap. Dels de produktorienterade där man behöver kunna lägga ner tid på utveckling av nya metoder eller produkter, dels mer processorienterade erfarenhetsutbytesprojekt.
De nu införda erfarenhetsutbytesprojekten är kunskapsutvecklande genom att man utvecklar och stärker nätverk och delar idéer och metoder. På så sätt liknar de den förra programperiodens Grundtvig partnerskap. Men de skiljer sig också åt på flera sätt. Man får ett välkommet administrationsbidrag i Erasmus+, men man kan inte ta med studerande på projektbesök som under Grundtvig. Budgeten är också numera en gemensam budget som koordinatorn ansvarar för och uppbyggnaden av bidraget för resa och uppehälle är annorlunda. Dessutom finns i Erasmus+ möjligheter att toppa sitt projekt med mobilitetsaktiviteter för såväl personal som studerande. En annan skillnad är att man maximerat deltagandet i projektet till tio organisationer. Det har man gjort genom att det är det högsta antalet deltagagande organisationer som man kan söka administrationsbidrag för. Nu rekommenderar vi inte att man är så många partners eftersom det kan bli administrativt tungt och vara svårt att motivera att man behöver vara så många.
 
KISS, eller ” keep it simple stupid” brukar man ibland skämtsamt säga. Om vi ska överföra det på en ansökan blir det väl närmast: se till att svara på frågorna i formuläret och inget annat, och gör det så enkelt och precist som möjligt . KISP, eller ”keep it small please” är budskapet till alla ansökare inom Erasmus+ vuxenutbildning. Ha i bakhuvudet att vår totala nationella budget kan räcka för i bästa fall 120 mobiliteter (i KA1) och att budgeten för strategiska partnerskap (KA2)på lite drygt 1 miljon euro ska delas på 35 % för erfarenhetsutbyten och 65 % för utvecklingsprojekt. Med en högsta möjliga budget på 450 000 för ett strategiskt partnerskap uppmuntrar vi därför till en viss återhållsamhet. Och samma sak för mobilitetsprojekt; var återhållsamma när det gäller att ansöka om många mobiliteter för er personal under en och samma ansökningsomgång.
Den långsiktiga planen för Erasmus+ är att budgeten ska öka successivt under programperioden, och man kan ansöka varje år, så ta gärna ett steg i taget.
 
Kompletteringar till programguiden för Erasmus+
Europa idag ser inte ut som Europa gjorde när programguiden publicerades tidigare i höstas. Man har därför i dagarna kommit med tillägg till texten i programguiden på sidan 115. Det är texten i rött som är ny och som finns under avsnittet bedömningskriterier.
Relevance of the project (maximum 30 points)
The relevance of the proposal to:
-the objectives and the priorities of the Action (see section ”What are the aims and priorities of a Strategic Partnership”). If the proposal addresses the horizontal priority ”inclusive education, training and youth”, it will be considered as highly relevant
Hur ska man tyda förändringen?
Det finns generella prioriteringar i bemärkelsen att de gäller oberoende av sektor, och det finns sektorsspecifika prioriteringar. I det här fallet är det de generella, eller horisontella det handlar om. Ordalydelsen ” it will be considered as highly relevant” är en mycket tydlig markering att höga poäng för relevans har samband med inkludering som hjärtat i en ansökan inom strategiska partnerskap.
 
Klicka på rubriken ovan och du kommer till executive Agencys hemsida (EACEA) som är den organisation kommissionen skapat för att hantera vissa delar av programverksamheten inom Erasmus+.
För de flesta vuxenutbildningsorganisationer är det värdefullt att delta i samarbeten med andra anordnare av vuxenutbildning. Det finns därutöver ett behov av samarbete mellan myndigheter för mer policyinriktade europeiska samarbeten. Det kan gälla exempelvis validering, lärarutbildning eller kvalitetsuppföljning. Normalt skriver vi inte om detta i vårt nyhetsbrev eftersom vi fokuserar på det vi själva administrerar i Sverige, men vi vill försäkra oss om att ni som kan vara berörda också känner till möjligheten. Vid frågor om KA3 för er som arbetar på myndighetsnivå är ni välkomna att kontakta oss på UHR så försöker vi hjälpa till.
 
Vad ska man välja, Erasmus+ eller Nordplus vuxen?
Det finns stora likheter mellan programmen, men också skillnader som avgör var man bäst hämtar det man behöver för att nå sina verksamhetsmål.
Båda programmen är verktyg för att nå politiska mål; europeiska respektive nordiska. Det finns också i båda programmen stöd för två typer av aktiviteter:
1. Resor till andra länder (mobilitet) med bidrag för resa och uppehälle

2. Utvecklingsarbete och nätverkande i samarbete med kollegor i andra länder
Tidsperspektivet vad gäller ansökningsdatum och projektlängd skiljer sig inte nämnvärt.
Två uppenbara skillnader är det geografiska samarbetsområdet och det faktum att budgeten fördelas per land i Erasmus+ men inte i Nordplus. För många är det en fördel i Nordplussamarbetet att man i en och samma ansökan kan lägga in mobiliteter i olika riktningar (mellan olika länder). Å andra sidan konkurrerar man med ansökare utanför Sverige. Men vill du samarbeta med ett land utanför Norden-Baltikum kan du inte göra det med stöd av Nordplus vuxen.
Nordplus vuxen rymmer såväl allmänt- som yrkeslärande. I Erasmus+ måste man välja antingen allmänt vux eller yrkesvux.
När man vill erbjuda sina studerande kursdeltagande eller praktik i ett annat land finns också skillnader.  Det är bara inom Nordplus vuxen som andra än yrkesstuderande kan delta i kurser hos en partnerorganisation.
När man vill jämför bidragets storlek ser man att det inte utan vidare låter sig göras. I Nordplus tillämpar vi landsschabloner för resor, men i Erasmus+ beräknas schablonerna efter geografiskt avstånd. Det är inte givet att Erasmus+ ger ett bättre utfall, allt annat lika, än vad Nordplus ger. Man får som alltid först bestämma vad man vill göra och sedan se om det finns ekonomiskat stöd för att söka för just det. Efter det får man bestämma sig för om och hur man vill gå vidare.
Administrationen i Nordplus upplevs som mindre komplicerad. Om det är första gången man ger sig in på att söka bidragsmedel kan det kanske göra att man verkligen kommer sig för.
Chansen att få ansökan beviljad?
Ja, för de flesta är det den frågan man först vill ha svar på. Och de två faktorerna som avgör är söktryck och tillgänglig budget. Om vi tittar tillbaka på de senaste åren talar det för att rikta blicken mot Nordplus vuxen. Här har inte konkurrensen varit lika hård för motsvarande kvalitet i ansökan. Så återigen, med allt annat lika, kan det vara en idé att titta närmare på Nordplus vuxen som alternativ till Erasmus+.
Inga kommentarer

Tyvärr, kommentarer är avstängda just nu.

Top

KOBRA

KOBRA är ett treårig transnationellt projekt med 24 partners från Sverige, Danmark och Norge, huvudsakligen kommunala utbildningsanordnare. Projektet pågick från höst 2015 till höst 2018. Även två kommunalförbund från Västra Götaland samt en norsk lokal NAV som motsvarar den svenska AF, Försäkringskassan och Skatteverket var med som partners.

 

Westum koordinerade de svenska partnernas arbete och arbetade tät ihop med Region Midtjylland från Danmark som var Lead partner för hela projektet.

 

Projektet syftade till att öka och förbättra samarbetet mellan olika aktörerna på arbetsmarknaden, i huvudsakligen mellan offentliga utbildningsanordnare, arbetsmarknadsorganisationer och näringslivet på lokal, regional och transnationell nivå.

 

Vad är en kompetensmäklare?

Projektets tre huvudaktiviteter:

KOMPETENSMÄKLARE

ANALYS

BEHOVSBASERAD UTBILDNING

 

Våra utvalda branscher i projektet var besöksnäring och industriteknik.

 

Mer om projektet: kobra.eu

 

Ladda ner:

Projektorganisation Sverige

Tidslinje 2018

Westums yrkesutbildningskonsortium

Projektet Westums yrkesutbildningskonsortium pågår mellan september 2019 och augusti 2022: Det medfinansieras av Erasmus+, som är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott.

 

Projektet ger elever på yrkesvux och studerande på yrkeshögskolan möjlighet till praktik i företag eller en utbildningsanordnare och personal inom lärcenter/ vuxenutbildning kan jobbskugga i ett europeiskt land, som deltar i programmet.

 

Westum koordinerar och administrerar projektet, som har en totalbudget på 3,5 Mnkr och 222 beviljade mobiliteter.  Konsortiet består av 15 partnerorganisationer från Västra Götalandsregionen och Halland och har 15 mottagande organisationer i elva länder.

 

Westums yrkesutbildningskonsortium är det största svenskkoordinerade konsortiet inom utbildningssektorn, som har fått finansiering tredje gången i följd.

 

 

ESF-projektet WestKomp 0.1

Projektet startade april 2018 och pågår fram till juni 2020.

 

Målgrupp

  • små och medelstora företag inom besöksnäring och handel i Västra Götaland och Halland

 

Varför gör vi detta?

  • Besöksnäring och handel står inför många utmaningar och möjligheter
  • Vi tror på kompetensutveckling. Det är viktig för framtida konkurrenskraft och välfärd.
  • Vi vill rusta dig och dina medarbetare med kompetenser som är nödvändiga för en hållbar tillväxt och för att möta omställningsbehovet på arbetsmarknaden

 

Vad erbjuder vi?

  • kostnadsfritt och skräddarsydda kompetensinsatser och utbildningar inom digitalisering
  • både kortare och längre lösningar under flexibla former och upplägg
  • finansiering med EU-medel och administration av aktiviteterna

 

Vilka utbildningsformer?

  • ert företags behov styr hur utbildningarna kommer att utformas
  • korta föreläsningar, seminarieserier och kurser eller andra kompetenshöjande insatser
  • möjlighet för individuell coaching och rådgivning
  • webbaserade insatser och distansutbildningar

 

 

 

a Ulrika Nöjd Bergman

Utbildningssamordnare

Vuxenutbildning Uddevalla

0522 69 61 38

ulrika.nojd-bergman@uddevalla.se

 

 

Jan-Erik Aronsson

Koordinator

Kunskapsförbundet Väst

0520 52 43 77

jan-erik.aronsson@kunskapsforbundet.se

 

Per-Erik Källström

Kompetensmäklare

Falköping

0706 41 75 78

Per-Erik.Kallstrom@falkoping.se

 

Emma Ottosson

Utbildningsledare

Falköping

0515 88 71 78

emma.ottosson@falkoping.se

 

a David Raja

Kompetensmäklare

Vuxenutbildningen i Borås

073 432 76 85

david.raja@boras.se

 

 

 

a  

 

Veronika Palmborg

Kompetensmäklare/Utbildningsledare

Campus Västra Skaraborg

0510 77 01 04

Veronika.Palmborg@lidkoping.se

 

 

 

Kontakta övriga projektmedarbetare:

Margareta Näsmark

Projektledare

+46 (0)72-511 26 77

margareta.nasmark@westum.se

 

Christina Langner

Administratör/ Ekonomi

+46 (0)70-889 76 04

christina.langner@westum.se

 

Maria Sjunnesson

Kommunikatör

maria.sjunnesson@uddevalla.se

Utvecklingsprojekt Campus Westum

Projektet startade januari 2020 och pågår fram till december 2021.

 

Projektbudget

Projektets budget är drygt 1,9 Mnkr varav 1 Mnkr medfinansieras av Västra Götalandsregionen inom ramen för Regionutvecklingsnämndens program för utbildning och arbetsmarknad 2018–2020.

 

Målgrupp

Målgruppen är personal på olika kommunala lärcentra och vuxenutbildningar i Västsverige som är medlemmar i Nätverk Westum.

 

Varför gör vi detta?

Nätverk Westum vill bidra till att möta utbildningssektorns förändringsprocess mot mer flexibla undervisningsformer och ökade möjligheter för livslångt lärande. Vi vill skapa förutsättningar för att leverera kostnadseffektiva och mer tillgängliga utbildningar som möter näringslivets behov.

Att testa ny teknik, nya arbetssätt och metoder för leverans av behovsanpassade utbildningsinsatser är viktigt för Westum och dess medlemmar.
Medlemmarna har kommit olika långt i digitaliseringsprocessen och projektet Campus Westum önskar stödja och stärka alla medlemmar utifrån deras egna förutsättningar genom samverkan och kompetensutveckling.

 

Vad vill vi åstadkomma?

Projektet ska ge både mervärde, stöd och kompetensutveckling till alla Westums medlemmar och blivande medlemmar oavsett var de finns i Västsverige och deras nuvarande förutsättningar.

Syftet är att stärka medlemmarnas process mot mer flexibla utbildningar och mer digitala undervisningsmetoder anpassade till livslångt lärande och framtidens kompetensbehov, och för att kunna utforma utbildningar som alla kan ta del av oavsett bostadsort och socioekonomisk bakgrund.

Projektet roll i detta är att förbättra de nödvändiga förutsättningarna som inte alltid är givna inom ordinarie verksamhet, dvs i form av resurser, mötesplats och utbyte.

 

Vad erbjuder projektet till våra medlemmar?

  • Förbättra lärcentras förutsättningar att samverka genom implementering av en digital plattform med möjligheter att ta del av erfarenheter och aktuella samverkansprojekt.
  • Kompetensutveckling och samverkan (tekniknätverk) mellan de olika lärcentras personal för teknik/telebildutrustning och/eller digital verktyg, det vill säga tekniker, IT-pedagoger, coacher eller lärare med ansvar för IT och digitalisering.
  • Ökad digital kompetens hos den undervisande personalen genom behovsutformad kompetensutveckling.
  • Kompetensmäklarens betydelse för lärcentras möjligheter att anpassa sig till de lokala näringslivets behov av kompetensförsörjning och matchningen till arbetsmarknaden, behöver stärkas genom kommunikationsinsatser.
  • Plattformen Campus Westum kommer även att underlätta för lärcentra att dra nytta av nätverkets stora internationella nätverk och främja det internationella kompetens- och erfarenhetsutbyte inom utbildningssektorn.

 

 

 

 

 

 

ESF-projekt DigiWestum

Projektet startade 1 augusti 2020 och pågår fram till juli 2022.

 

Projektbudget

Projektets budget är drygt 4,8 Mnkr varav 2,2 Mnkr medfinansieras av Svenska ESF-rådet.

 

Målgrupp

Målgruppen är personal på olika kommunala lärcentra och vuxenutbildningar i Västsverige som är medlemmar i Nätverk Westum.

 

Varför gör vi detta?

Nätverk Westum vill bidra till att möta utbildningssektorns förändringsprocess mot mer flexibla undervisningsformer och ökade möjligheter för livslångt lärande.

En ökad digitalisering ökar kraven för personalen på lärcentra och vuxenutbildningar att ”hänga med” och även att ”ligga i framkanten” för att nå upp till målen för ”Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet”.

 

Vad vill vi åstadkomma?

Öka den digitala kompetensen för att ge personal – och ledningen – hos våra medlemmar möjlighet till en mer hälsosam arbetsmiljö och en hållbar arbetsplats (hållbara strukturer).

Förbättra förutsättningen för ett långt och hållbart arbetsliv, utan stressen som digitalisering kan medföra för den enskilde.

Öka förutsättningen för våra medlemmar att skapa flexibla och individualiserade utbildningar som tillgodose arbetsmarknadens behov som bygger på hållbara strukturer i organisationen

 

Vad erbjuder projektet till våra medlemmar?

Vi vill genom projektet nå ut med ett ”smörgåsbord” av kurser, föreläsningar, processgrupper, handledning kring digitalisering. Vissa insatser kan ha behov av fysisk samverkan inom eller mellan medlemmar medan andra kan göras genom digitala verktyg eller via livesändning etc.

 

Läs om projektet på ESFs webbsida

 

 

 

 

 

ESF-projekt Koppling West

Projektet startade 1 januari 2021 och pågår fram till december 2021.

 

Projektbudget

Projektets budget är drygt 0,8 Mnkr och finansieras av Svenska ESF-rådet.

 

Målgrupp

Målgruppen är personal på olika kommunala lärcentra och vuxenutbildningar i Västsverige som är medlemmar i Nätverk Westum.

 

Varför gör vi detta?

Westums medlemmar finns i hela Västsverige även i små kommuner med svikande befolkningsunderlag men där behov av personal i specifika områden finns. Bättre matchning av individer för utbildning inom bristyrken utan hinder genom sociala och könsstereotypa mönster, behövs i alla kommuner. Vuxenutbildningen roll som viktig aktör för yrkesutbildningar på alla nivåer kommer att förstärkas genom större behov från samhället av individer med högre utbildningen men också rätt utbildning. Komvuxutredningen ”En andra och en annan chans
–ett komvux i tiden” från 2018 betonar kravet att bättre samarbete mellan utbildningarna för en mer ”gränslös vägledning” som också är fokuspunkt för Nätverk Westum.

 

Vad vill vi åstadkomma?

  • Ökad samverkan och stärkta strukturer mellan utbildning och arbetsliv
  • Utvecklade strukturer som tydligare kopplar samman utbildningssystemet utbud med arbetslivets kommande behov
  • Förändra Könsstereotypa yrkes-och utbildningsval

 

Vad erbjuder projektet till våra medlemmar?

Med hjälp av en central processledare genomförs mindre delprojekt inom områden studie- och yrkesvägledning, samverkan med näringslivet och behovsanpassning av YH- och yrkesutbildningar. Vissa av medlemmar kommer leda delprojektet som är öppna för alla medlemmar att följa och delta utifrån medlemmarnas förutsättningar.

 

Tillsammans vill Westum som projektägare och involverade medlemmar bidra till en förstärkning av utbildningssystemets relevans för arbetsmarknadens behov och en mer inkluderande och jämställd arbetsmarknad.

 

Läs om projektet på ESFs webbsida